78147

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)



Jméno: E-mail:
Téma:
Příspěvek:
Jmeno sladkeho produktu vcelHeslo: Opište červené slovo pozpátku do kolonky.

U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.

Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma". V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...", která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku. Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)


Zběžné zobrazení

Archiv Včelařské konference


Jarek (90.183.32.133) --- 12. 5. 2009
Umístění oddělků na včelnici, školkování matečníků

Pro trestik: Díky, přesně o tohle mi šlo.

Díky všem za odpovědi! Zdá se, že jsem si dělal zbytečné starosti.

Udělám to tedy tak, že desátý den rozpustím směsný oddělek, do každého vzniknuvšího včelstvíčka dám jeden zralý matečník a všechno postavím poblíž místa, kde stál původní nástavek.

Ještě by mě zajímal názor ostatních včelařů na to, proč Liebigova metoda obsahuje školkování matečníků. Klade se důraz na jednoduchost a tohle vypadá jako zbytečný mezikrok.

Jestli se Vám to nechce hledat, stručně jde o toto:

1. Vytvoření směsného oddělku (odebrání jednoho zavíčkovaného plodového plástu se včelami z každého včelstva).
2. Po devíti dnech vložení nalarvené série.
3. *** Po dalších deseti dnech školkování. ***
4. Po dlaších 2 - 3 dnech zužitkování matek (rozpuštění směsného oddělku do jednotlivých včelstvíček vždy s jednou mladou matkou z klícky).

Napadá mě snad jen to, že se tak dá vyhnout riziku, že se matka nevylíhne a případně ji vizuálně zkontrolovat.


---Původní zpráva---
trestik napsal(a):
> Vytvořil jste směsný oddělek s převahou zralého plodu. Létavky se vrátily do
> původních úlů. Po 9 dnech, kdy se většina plodu vylíhla, jste vylámal
> nouzové matečníky a vložil vsádku. Po dalších 10 dnech hodláte matečníky
> zužitkovat. Část z nich zužitkujte tak, že rozpustíte směsný oddělek
> například do 4 nástavků a přidáte zralý matečník. Jde vám o to, že po 19
> dnech od vytvoření je ve směsném oddělku dost zorientovaných a plně
> fungujících létavek (pokud máte v blízkosti řepku, jsou rámky po vyběhlém
> plodu plné sladiny) a nevíte jak to udělat, aby zůstaly vytvořené oddělky
> přibližně stejně silné, včetně létavek a měly přibližně stejné podmínky pro
> další rozvoj.
> Pokud necháte vytvořené oddělky na stanovišti, budou se létavky vracet na
> místo původního směsného oddělku. Pokud na tomto místě bude právě jeden ze 4
> nově vzniklých oddělků, stáhnou se létavky do něho a ostatní budou o to
> slabší. Pokud toto místo ponecháte volné a vytvořené oddělky postavíte v
> jeho těsné blízkosti, potom se vracející se létavky rozdělí a přeorientují
> rovnoměrněji (podle vzdálenosti a orientace vzhledem k umístění původního
> směsného oddělku). Pokud nemáte možnost nově vzniklé oddělky převést na dobu
> než se matka vylíhne a rozklade jinam (což by bylo ideální), nic jiného vám
> ostatně nezbude.
> J.T.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 35613


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
Tomáš Heřman (e-mailem) --- 20. 5. 2009
Re:Um?st?n? odd?lk? na v?elnici, kolkov?n? mate?n?k?

> Pro trestik: Díky, přesně o tohle mi šlo.
>
> Díky všem za odpovědi! Zdá se, že jsem si dělal zbytečné starosti.
>
> Udělám to tedy tak, že desátý den rozpustím směsný oddělek, do každého
> vzniknuvšího včelstvíčka dám jeden zralý matečník a všechno postavím poblíž
> místa, kde stál původní nástavek.
>
> Ještě by mě zajímal názor ostatních včelařů na to, proč Liebigova metoda
> obsahuje školkování matečníků. Klade se důraz na jednoduchost a tohle
> vypadá jako zbytečný mezikrok.
>
> Jestli se Vám to nechce hledat, stručně jde o toto:
>
> 1. Vytvoření směsného oddělku (odebrání jednoho zavíčkovaného plodového
> plástu se včelami z každého včelstva).
> 2. Po devíti dnech vložení nalarvené série.
> 3. *** Po dalších deseti dnech školkování. ***
> 4. Po dlaších 2 - 3 dnech zužitkování matek (rozpuštění směsného oddělku do
> jednotlivých včelstvíček vždy s jednou mladou matkou z klícky).
>
> Napadá mě snad jen to, že se tak dá vyhnout riziku, že se matka nevylíhne a
> případně ji vizuálně zkontrolovat.
>

Zdravim
Chovam druhym rokem take tak a take i pri matce nad mrizkou. Se smesnymi oddelky resim podobne problemy, jak je rozdelit a mit sekce podobne obsazene:-) Letos je rozdelim na sekce v podvecer a pak je kousek prenesu. A rani vylet jim ztizim trochou travy. Ale to jen kuli sve psych. pohode :-)) Narazim na diskuse o presunech vcelstev. A kdyztak prisypu trochu mladusek tam kde jich bude mene. Loni jsem to nedelal a taky to dopadlo.

Odpoved na dotaz:
Myslim si ze jde presne o to co pisete v posledni vete. Byl jsem v sobotu na prednasce o chovu matek. Skolitel rikal, ze chce matku a hlavne matecnik ze ktereho vylezla videt. Dle prumeru diry uz selektuje - to je prvni ukazatel - velikost hrudi. Ty co projdou mensi dirou se hned mohou vyradit. Dale si je clovek hned oznaci a pridavaji se pak pres umely matecnik. Lze ho udelat z mezisteny, a na to vicko z vosku - propichane kuli vzduchu.

Je otazka co je lepsi, to si clovek asi musi vyzkouset. Nic neni cernobile. Dostat matku do umeleho matecniku taky nebude zrovna sranda, ale kdo si hraje nezlobi :-)) Ale asi je bez diskuse, ze o prave vylihlou matku se lepe postaraji vcely nez klicka.


T.H.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 35753


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma





Klikněte sem pro nápovědu